KUMPULAN
KOIR SMJK POI LAM IPOH ,
PERAK
Oleh
Ariputhiran
Narayanan
PENGENALAN
Kumpulan Koir
ditubuhkan di SMJK Poi Lam, Ipoh
dengan nama Kelab Koir pada tahun 2003 oleh Cikgu Miss Wong,( iaitu sebelum
saya berkhidmat di sekolah tersebut). Aktiviti-aktiviti kelab koir tersebut
tidak diketahui kerana tiada rekod mengenai aktiviti kelab tersebut. Pada tahun
2005 Kelab koir SMJK Poi Lam dipimpin oleh Cikgu Rohana Pathil, dengan jumlah
ahlinya seramai 26 orang pelajar. Beliau ialah seorang guru bahasa Inggeris yang
sangat minat dalam nyanyian. Pada tahun itulah saya telah ditempatkan di
sekolah tersebut. Saya ditugaskan sebagai guru penasihat pancaragam sekolah.
Cikgu Rohana telah meminta bantuan saya untuk mengajar ahli-ahli kelab koir.
Itulah kali pertama saya mengajar dan memimpin koir.
LATARBELAKANG
KELAB KOIR
Lagu dipilih
oleh Cikgu Rohana untuk persembahan koir untuk Majlis Persaraan Penolong Kanan
Pentadbiran.Pada mulanya saya memimpin ahli-ahli kelab koir untuk menyanyi
dalam suara ‘unison’. Ini kerana ahli-ahlinya tidak ada pendedahan langsung
tentang nyanyian koir yang sebenar.
Tamabahn pula, sekolah tersebut tiada tradisi nyanyian koir seperti
sekolah-sekolah lain contohnya, Ave Maria Convent dan Tarcisian Convent.
Walaupun begitu saya melatih mereka untuk menyanyi dalam suara unison. Pada
majlis tersebut saya bermain piano mengiringi lagu dan Cikgu Rohana pula
memimpin ‘conduct’ nyanyian koir. Semua guru mengatakan bahawa persembahan
tersebut bagus.
Kali kedua, saya
diminta oleh Cikgu Rohana untuk melatih mereka beberapa lagu Inggeris untuk
dinyanyikan dalam Majlis Sambutan Minggu Bahasa Inggeris di sekolah. Kali ini
saya telah membahagikan kumpulan koir kepada dua. Iaitu lelaki dan perempuan.
Saya melatih kumpulan lelaki untuk menyanyi ‘doubling’ iaitu membuat repetisi
di akhir setiap rangkap lagu. Kumpulan perempuan pula menyanyikan melodi lagu
tanpa perubahan.
Nyanyian pada
kali ini lebih baik dan mendapat sambutan baik daripada seluruh warga sekolah.
Khasnya pengetua sekolah memuji saya dan Cikgu Rohana. Beliau teruja dengan
persembahan pelajar dan memuji saya secara persendirian.
Mulai hari itu,
setiap Majlis akan diserikan oleh nyanyian kumpulan koir sekolah. Ini adalah
permulaan dan peluang kepada saya untuk mengaplikasikan pengetahuan yang telah
saya pelajari di Universiti Sains Malaysia . Setiap tahun mulai 2005,
Kelab koir akan menganjurkan pertandingan nyanyian ‘POI LAM IDOL’ untuk
mencungkil bakat pelajar dalam bidang nyanyian. Saya dijemput menjadi hakim
dalam pertandingan tersebut disamping Cikgu Rohana.
Pada tahun 2009
saya telah ditugaskan sebagai guru penasihat Kelab Koir Poi Lam bersama Cikgu
Rohana. Saya melatih kelab koir untuk menyertai pertandingan koir peringkat Zon
Kinta Utara. Dimana, 3 buah sekolah mengambil bahagian dalam pertandingan
tersebut. Iaitu, SMK Tarcisian Convent, SMJK Yuk Choy dan SMJK Poi Lam.
Saya melatih
pelajar-pelajar untuk menyanyi sebuah lagu wajib dan sebuah lagu pilihan. Saya
melatih pelajar untuk menyanyi ‘parts’ dalam lagu tersebut. Pelajar-pelajar
mendapat tempat kedua dalam peringkat zon.
Pelajar-pelajar mendaapat peluang untuk
melihat sendiri persembahan, penampilan dan cara mengeluarkan suara
dalam nyanyian koir. Ini merupakan satu pendedahan penting kepada pelajar.
Mereka terkejut melihat persembahan SMK Tarcisian Convent!
PERMASALAHAN
Mengajar dan
memimpin Kelab Koir di sekolah yang tiada latar belakang ataupun budaya
nyanyian koir telah mendatangkan banyak masalah. Apatah lagi Sekolah Jenis
Kebangsaan yang kebanyakan pelajarnya kaum Cina. Saya telah berhadapan dengan
masalah seperti berikut:
i.
Bahasa
ii.
Laatarbelakang pelajar
iii.
Masa latihan
iv.
Sikap
v.
Pentadbiran
Bahasa
Dari segi
bahasa, saya menghadapi masalah sebutan dan artikulasi dalam nyanyian koir.
Contohnya sebutan ‘r’, ‘nya’. Masalah
tersebut dapat diatasi dengan beberapa sesi latihan. Walau bagaimanapun masih
terdapat pelajar yang tidak dapat menyebut konsonan ‘r’ dan ‘nya’ dengan betul.
Latar
belakang pelajar
Tiada
matapelajaran muzik diajar di sekolah. Hanya beberapa pelajar yang berminat
belajar muzik di sekolah-sekolah muzik swasta. Pelajar-pelajar kurang
pendedahan kepada lagu-lagu dalam bahasa kebangsaan selain dari lagu-lagu
bahasa Cina. Tambahan pula kebanyakan pelajar hanya berminat pada lagu-lagu pop
Cina. Tiada pendedahan genre muzik lain selain daripada muzik Cina.
Masa
Latihan
Semua ahli kelab
koir adalah daripada sesi pagi dan ada antara mereka yang akan menduduki
peperiksaan PMR dan SPM. Saya sebagai guru sesi petang terpaksa melatih pelajar
sebelum mereka balik ke rumah.Iaitu pada waktu akhir sesi pagi. Ada kalanya segelintir
guru-guru matapelajaran lain tidak membenarkan pelajar keluar kelas untuk
menghadiri sesi latihan.
Pada hari lain
pula, contohnya hujung minggu, masa latihan pula tidak lama kerana
pelajar-pelajar dikehendaki menghadiri kelas tuisyen. Malah ada antara pelajar
kelab koir yang mengambil bahagian dalam aktiviti ko-kurikulum lain contohnya
kelab tarian. Ini menyebabkan pelajar-pelajar lain tunggu sehingga mereka
menyertai dalam sesi latihan.
Sikap
Malah beberapa
guru sendiri mempunyai sikap yang tidak profesion langsung dengan hanya
mengutamakan aktivti persatuan mereka sahaja tanpa menyedar tindakan mereka
akan menjejaskan aktiviti kelab lain.
Pentadbiran
Walaupun pihak
pentadbiran sekolah menggalakkan aktiviti kelab koir, tetapi masih lemah dalam
memberi ruang kepada guru untuk mengadakan sesi latihan pada waktu
persekolahan. Masih kurang kesedaran tentang
kepentingan kecerdasan pelbagai (multiple intelligence).
Namun begitu
kelab koir sekolah mendapat perhatian pentadbiran apabila mendapat tempat kedua
dalam pertandingan koir peringkat zon. Dimana, SMJK Poi Lam tidak pernah
menyertai pertandingan koir selama ini apatah lagi mendapat tempat kedua.
Justeru itu pihak pentadbiran sedia meluluskan peruntukan RM 5000.00 untuk
kelab koir.
Kesimpulan
Walaupun
berhadapan dengan pelbagai masalah kelab
koir masih menjalankan aktiviti-aktiviti tahunannya dan sedang berusaha untuk
memantapkan lagi kemahiran nyanyian koir
dari masa ke semasa.
This comment has been removed by the author.
ReplyDelete