PELAKSANAAN
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN MUZIK DI SEKOLAH-SEKOLAH JENIS
KEBANGSAAN (TAMIL) SATU RENUNGAN
Oleh
Ariputhiran
A/L Narayanan
Latarbelakang Pendidikan Muzik
Sekolah-sekolah Tamil
‘Pendidikan muzik di sekolah-sekolah
Tamil boleh dikatakan juga tidak wujud sama sekali sehingga KBSR diperkenalkan
pada tahun 1983. Mungkin hanya nyanyian lagu-lagu keagamaan Hindu diadakan di
sekolah-sekolah Tamil yang kebanyakannya terletak di ladang-ladang getah.’
(Johami Abdullah, 1997:8)
Pendidikan di sekolah-sekolah Tamil
amnya boleh dikategorikan kepada tiga era, Iaitu, Pendidikan semasa penjajah
British, Pendidikan selepas merdeka era KLSR (1957) dan pendidikan berdasarkan
KBSR. Berdasarkan kepada pernyataan di atas, sebelum 1983, iaitu pada zaman KLSR pendidikan muzik di sekolah-sekolah Tamil
berlaku secara tidak formal.
Sejarah
Perkembangan Pendidikan Muzik di Sekolah-sekolah Tamil
Pendidikan muzik di sekolah-sekolah
Tamil pada zaman penjajahan berpusatkan kepada pendidikan di Tamil Nadu, India.
Dimana, sukatan pelajaran dan tenaga pengajar daripada India. Sukatan pelajaran
pendidikan muzik juga berasaskan kepada sukatan pelajaran Tamil Nadu. Iaitu,
murid-murid sekolah Tamil mempelajari muzik Karnatak. Menurut mendiang ayah
saya, Encik Narayanan(1932) yang mendapat pendidikan sekolah rendah di Sekolah
Tamil YMHA Taiping, Perak, muzik Karnatak diajar oleh guru muzik Karnatak yang
bertauliah daripada India. Lagu-lagu yang dipelajari adalah ‘repertoire’
Karnatak. Ia mengikut tahap-tahap yang tertentu seperti,
i.
Swarali/sura warisai iaitu solfa dalam raga
ii.
Warnam
dalam beberapa raga
iii.
Geetham
dalam pelbagai raga
Seseorang murid-murid harus belajar tahap pertama
dan lulus tahap pertama iaitu Swarali
warisai sebelum mengikuti tahap seterusnya.
Sekolah-sekolah Tamil di bandar dilengkapi dengan guru-guru muzik
Karnatak yang terlatih dari India. Murid-murid sekolah Tamil pada zaman ini
tidak menerima pendidikan Muzik yang formal yakni muzik barat seperti pada
zaman sekarang.
Mengikut informan, (ayah saya) keadaan ini adalah di
sekolah-sekolah Tamil bandar sahaja. Sekolah-sekolah Tamil di ladang-ladang
getah pada zaman tersebut tidak mendapat pendidikan muzik Karnatak seperti
sekolah-sekolah Tamil bandar. Sekolah-sekolah Tamil di ladang-ladang getah ini
dalam keadaan seperti yang dikatakan oleh Johami Abdullah (1997:8), ‘Pendidikan
muzik di sekolah-sekolah Tamil boleh dikatakan juga tidak wujud sama sekali
sehingga KBSR diperkenalkan pada tahun 1983. Mungkin hanya nyanyian lagu-lagu
keagamaan Hindu diadakan di sekolah-sekolah Tamil yang kebanyakannya terletak
di lading-ladang getah.’
Walaupun pendidikan muzik di sekolah-sekolah Tamil
yang berorientasikan pendidikan muzik dari India dan murid-murid berpeluang
mempelajari warisan muzik Karnatak yang kaya dengan pelbagai raga tetapi tidak
semua murid-murid sekolah Tamil dapat peluang tesebut. Pendidikan muzik pada
zaman penjajahan British tidak menyeluruh dan tidak seragam di semua
sekolah-sekolah Tamil di Malaysia. Semasa penjajahan Jepun pula, murid-murid
sekolah Tamil menerima nasib yang sama dengan murid-murid di sekolah Melayu.
Iaitu, dikehendaki menyanyikan lagu-lagu patriotik dan lagu-lagu rakyat Negara
Jepun.
Selepas merdeka (1957) senario ini berubah, iaitu,
kurikulum yang berorientasikan keadaan
di Tanah Melayu diperkenalkan. Dalam zaman selepas merdeka ini, sekolah-sekolah
Tamil mengalami perubahan yang besar dalam matapelajaran-matapelajaran lain.
Murid-murid sekolah Tamil belajar Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris selain
dari Bahasa Tamil. Pengajaran dan pembelajaran sejarah dan geografi mengikut
sukatan pelajaran yang berorientasikan Tanah Melayu diperkenalkan di sekolah-sekolah
Tamil. Dalam keadaan ini garis panduan dan situasi pengajaran dan pembelajaran
pendidikan muzik di sekolah Tamil tidak dapat dilihat dengan jelas.
Mengikut pengalaman saya sebagai murid sekolah Tamil
zaman KLSR (1974-1979), hanya nyanyian kanak-kanak dan beberapa lagu ‘popular’ Tamil yang mengandungi senikata
yang sesuai dengan kanak-kanak diajar oleh guru-guru sekolah Tamil. Beberapa
melodi ‘popular’ daripada wayang gambar Tamil yang diubahsuai senikatanya diajar
oleh guru-guru sekolah Tamil. Selain itu, lagu-lagu Melayu seperti Trek tek tek, suri ram dan rasa sayang juga
diajar oleh guru-guru sekolah Tamil. Dalam kata lain, murid-murid sekolah Tamil
didedahkan sedikit kepada lagu-lagu tradisional Melayu tempatan pada zaman KLSR
ini.
Pengajaran dan pembalajarn pendidikan muzik yang
tersebut bergantung pada minat dan kemahiran guru-guru di sekolah-sekolah
Tamil. Jika terdapat guru yang mempunyai minat dan kemahiran dalam bidang
muzik, maka guru tersebut akan mengajar murid-muridnya bernyanyi. Murid-murid
sekolah Tamil tidak dapat mempelajari alat-alat muzik seperti kibod, rekorder
ataupun alat-alat genderang, mahupun alat-alat muzik tradisional India. Ini
kerana tiada peruntukan pendidikan muzik pada zaman tersebut. Pendidikan muzik
hanya merupakan aktiviti ko-kurikulum sahaja dan tidak sebagai pendidikan muzik
formal.
Menurut Johami Abdullah, (1997:9), “Dengan itu muzik
telah diadakan sebagai satu mata pelajaran pilihan dalam peperiksaan SRP pada
tahun 1972. Maka, pembelajaran muzik secara formal di sekolah-sekolah di
Malaysia boleh dikatakan telah bermula pada tahun 1972 walaupun
perkembangan ini telah melibatkan beberapa buah sekolah Bandar yang tertentu
sahaja.”
Jadi, pengajaran dan pembelajaran pendidikan muzik
pada zaman KLSR juga tidak menyeluruh dan seragam kerana bukan semua sekolah di
Malaysia yang mendapat peruntukan dan kemudahan untuk mempelajari muzik secara
formal. Keadaan ini berterusan sehinggalah pendidikan muzik diperkenalkan
sebagai mata pelajaran wajib di peringkat sekolah rendah pada tahun 1983.
Program pendidikan muzik KBSR telah dilaksanakan di
seluuruh negara pada tahun 1983. Ini merupakan satu detik sejarah yang sangat
penting bagi pendidikan muzik di sekolag-sekolah Tamil. Dimana, murid-murid
sekolah Tamil dapat pendedahan pendidikan muzik secara formal. Semua sekolah
Tamil di seluruh Malaysia mendapat peralatan untuk mempelajari muzik secara
formal melalui program muzik KBSR ini.
Walaubagaimanapun, menurut Johami Abdullah
(1997:11), program ini dinamakan ‘canned music’ atau “muzik dalam tin”.
Ini kerana semua perlatan dan alat bantuan mengajar ialah dalam bentuk media
elektronik. Iaitu, dalam bentuk kaset! Guru-guru tidak memerlukan kemahiran
bermain alat muzik atau menyanyi. Guru hanya berfungsi sebagai ‘media
operator’. Beri arahan, masukkan kaset tekan butang ‘play’, lagu dimainkan
melalui radio kaset, murid-murid mendengar dan menyanyi.
Selepas tahun
1983, pelbagai kajian telah dibuat oleh Pusat Perkembangan Kurikulum dan
pihak-pihak yang bertanggungjawab, boleh dikatakan pendidikan muzik mendapat status seperti mata pelajaran lain
di sekolah rendah amnya. Khasnya, sekolah-sekolah Tamil di Malaysia pula dapat
menjalankan pengajaran dan pembelajaran pendidikan muzik secara formal.
Pelaksanaan
Pengajaran Dan Pembelajaran Pendidikan Muzik di Sekolah Tamil.
Pelaksanaan pendidikan muzik di
sekolah Tamil masih menjadi tanda tanya kerana soalan seperti, sejauhmanakah
pengajaran dan pembelajaran pendidikan muzik dijalankan di sekolah-sekolah
Tamil di Malaysia masih tidak dapat dijawab dengan tepat. Menurut Prof. Madya
Zaharul Lailidin dalam suatu perbincangan, persoalan tersebut masih releven
walaupun sudah lapuk.
Pengajaran dan pembelajaran
pendidikan muzik di sekolah-sekolah Tamil masih tidak dapat dijalankan sepenuhnya seperti yang
dikehendaki dalam sukatan pelajaran pendidikan muzik sekolah rendah. Kedaan ini
masih berterusan kerana beberapa faktor yang masih berterusan dan berleluasa di
sekolah-sekolah Tamil di seluruh Malaysia. Menurut Ramona Mohd
Tahir,(2003:173),
“Walaupun
secara dasarnya, pendidikan muzik di Malaysia telah mengalami perkembangan,
perkembangan ini telah berlaku secara perlahan. Terdapat pelbagai isu dan
masalah berhubung pendidikan muzik yang perlu ditonjolkan dan dibincang bersama
oleh pendidik-pendidik muzik. Antara isu-isu ini adalah kelemahan pelaksanaan
mata pelajaran muzik di sekolah-sekolah tempatan, kekurangan bahan, peralatan
dan fasiliti untuk mengajar muzik, dan program persediaan guru-guru muzik.
Lebiah besar lagi adalah persepsi masyarakat Malaysia amnya, dan masyarakat
Melayu khasnya, terhadap muzik – yang mempunyai kesan terhadap status
pendidikan muzik di Malaysia.”
Penyataan tersebut
sesuai untuk sekolah-sekolah Tamil di Malaysia. Terdapat banyak isu-isu yang
mempengaruhi pelaksanaan pendidikan muzik di sekolah-sekolah rendah amnya dan
di sekolah-sekolah Tamil khasnya. Secara spesifik terdapat beberapa faktor
seperti berikut yang mempengaruhi pendidikan muzik di sekolah-sekolah Tamil di
Malaysia:
i.
Kekurangan bahan,
peralatan dan fasiliti untuk mengajar muzik.
ii.
Kompetensi guru-guru
yang mengajar muzik di sekolah Tamil.
iii.
Persepsi guru besar dan
guru-guru sekolah Tamil terhadap pendidikan muzik.
iv.
Persepsi masyarakat
Tamil terhadap pendidikan muzik.
i.
Kekurangan Bahan,
Peralatan dan Fasiliti Untuk Mengajar Muzik.
Kebanyakan sekolah Tamil terletak
di luar bandar iaitu di ladang-ladang getah yang dimiliki oleh pihak swasta.
Sekolah-sekolah tersebut digelar sebagai ‘sekolah bantuan modal’. Dimana tanah
dan bangunan adalah hakmilik persendirian iaitu pihak pengurusan ladang. Ini
menyebabkan fasiliti infrastruktur seperti bilik khas untuk pengajaran dan
pembelajaran muzik tidak dapat dilaksanakan. Adakalanya kelas-kelas muzik
dijalankan di perpustakaan, kantin ataupun di bawah pokok. Jika dibandingkan dengan
sekolah-sekolah kebangsaan, sekolah-sekolah Tamil jauh ketinggalan dari segi
bahan, peralatan dan fasiliti untuk melaksanakan pengajaran dan pembelajaran
pendidikan muzik
Kekurangan
fasiliti ini menyebabkan pendidikan muzik tidak dapat dijalankan dengan lengkap
dan berkesan.
ii.
Kompetensi Guru-guru
Yang Mengajar Muzik Di Sekolah Tamil.
Peralatan untuk pendidikan muzik
sampai di semua sekolah pada tahun 1983. Sekolah-sekolah Tamil di seluruh
Malaysia dapat kemudahan peralatan ini. Guru-guru yang diberi latihan untuk
mengajar muzik dan cara pengendalian peralatan muzik KBSR tersebut. Malangnya,
kebanyakan guru-guru yang mengikuti kursus dan latihan tersebut ialah guru-guru
yang tiada minat dan kemahiran asas dalam muzik. Adakalanya guru-guru yang
mengikuti kursus dan latihan tersebut adalah pilihan guru besar semata-mata
tanpa mengira minat.
Boleh dikatakan tiada guru-guru
muzik terlatih yang ditempatkan di sekolah-sekolah Tamil. Dalam keadaan ini,
‘guru muzik beredar’ telah ditempatkan ke sekolah-sekolah Tamil untuk memenuhi
kekurangan guru-guru muzik terlatih. Ini telah membawa perubahan yang besar di
sekolah-sekolah Tamil. Peralatan muzik KBSR yang ‘tidur’ berdebu telah
dibangunkan dan digunakan oleh guru-guru tersebut.
Daripada pengalaman saya, saya pernah
lihat peralatan muzik seperti dram bes, dram tenor dan lain-lain alat perkusi
masih dalam bungkusannya tanpa dipasang. Malah, di sebuah sekolah bandar yang
saya menjalani latihan mengajar, kibod yang dibekalkan oleh Kementerian
Pendidikan Malaysia untuk P&P Pendidikan Muzik masih dalam kotaknya. Oleh kerana minat dan
ada kemahiran bermain kibod, sayalah orang pertama yang membuka kotak kibod
tersebut dan menggunakannya dalam
P&P muzik. Pada masa itu saya sebagai guru pelatih Pengajian Tamil dan elektif
muzik.
Senario ini jelas menunjukkan
kurangnya kompetensi guru-guru sekolah Tamil dalam pendidikan muzik.
iii.
Persepsi guru besar dan
guru-guru sekolah Tamil terhadap pendidikan muzik.
Persepsi guru besar dan guru-guru sekolah Tamil
terhadap pendidikan muzik tidak begitu menggalakkan. Pendidikan muzik dianggap
mata pelajaran yang tidak penting, kerana tiada ujian atau peperiksaan rasmi
yang dijalankan seperti mata pelajaran-mata pelajaran lain di sekolah.
Matapelajaran-matapelajaran lain lebih diutamakan kerana diambil kira dalam
keputusan peperiksaan.
Daripada
pengalaman dan pemerhatian saya, ada sekolah-sekolah Tamil yang menggunakan
waktu pendidikan muzik untuk mengajar matapelajaran lain yang diadakan dalam
peperiksaan. Alasan mereka ialah, pihak atasan iaitu, Pejabat Pelajaran Daerah
atau Jabatan Pelajaran Negeri memberi tekanan kepada mereka jika pencapaian
sekolah kurang memuaskan dalam matapelajaran-matapelajaran peperiksaan. Kebanyakan
guru besar dan guru-guru sekolah Tamil hanya memberi tumpuan kepada pendidikan
akademik yang berorintasikan peperiksaan sahaja. Bagi mereka pendidikan
akademik yang berorientasikan peperiksaan dapat menentukan status dan taraf
ekonomi yang tinggi. Jadi, mereka sanggup mengabaikan pendidikan muzik yang
memainkan peranan dalam membentuk modal insan.
Oleh yang demikian, pendidikan muzik tidak dapat
dilaksanakan dengan berkesan di sekolah-sekolah Tamil di Negara kita.
iv.
Persepsi masyarakat
Tamil terhadap pendidikan muzik.
Persepsi masyarakat Tamil terhadap pendidikan muzik
boleh dikatakan baik. Walaupun begitu persepsi ini dipengaruhi dan
dimanipulasikan oleh guru besar dan guru-guru sekolah Tamil yang menentukan
kemajuan pendidikan anak-anak masyarakat Tamil. Persepsi terhadap pendidikan
pula sangat berbeza. Dimana, pendidikan amnya, dianggap sebagai batu loncatan
untuk mendapatkan taraf ekonomi yang lebih baik. Bagi mereka pendidikan muzik
tidak ada nilai ekonomi dalam dunia ini.
Kebanyakan masyarakat Tamil yang menghantar
anak-anak ke sekolah Tamil merupakan golongan yang tidak begitu terpelajar. Ini menyebabkan mereka hanya bergantung kepada
persepsi pendidik. Walaupun begitu, masyarakat Tamil di bandar sanggup
menghantar anak-anak mereka untuk mempelajari muzik. Mereka sanggup membayar
guru-guru muzik diluar sekolah untuk mendapatkan pendidikan muzik.
Cendekiawan-cendekiawan dan pemimpin-pemimpin yang
bijak pandai dalam masyarakat Tamil telah memberi inspirasi dan persepsi kepada
masyarakat bahawa kemajuan pendidikan yang bertujuan untuk manaikkan taraf
ekonomi dapat membawa kebahagian dalam masyarakat. Tetapi, mereka telah
mengenepikan pendidikan muzik yang dapat membentuk nilai moral, rohani dan
modal insan ini.
Rumusan
Pendidikan muzik di sekolah Tamil
tidak dapat dilaksanakan dengan berkesan kerana latar belakang masyarakat yang
daif dari segi pemikiran seimbang, fahaman-fahaman yang berbeza dan anggapan-anggapan yang salah tentang
pendidikan muzik. Besar kemungkinan hujah-hujah saya akan menimbulkan perasaan
kurang senang dalam kalangan guru besar, guru-guru sekolah Tamil. Bagi mereka,
saya ingin mengemukakan beberapa soalan untuk renungan bersama.
Jika benar pendidikan muzik dijalankan seperti yang
dirancang oleh PPK dan dilaksanakan sepenuhnya:
1. Mengapa
tiada penglibatan sekolah Tamil dalam
aktiviti-aktiviti muzik dalam mana-mana peringkat?
2. Mengapa
tiada pancaragam di sekolah-sekolah Tamil?
3. Mengapa
tiada kelab koir di sekolah Tamil dan tiada penglibatan murid dalam
pertandingan koir sekolah rendah?
4. Mengapa
persembahan di sekolah Tamil pada mana-mana majlis hanya tertumpu kepada tarian
yang diiringi dengan muzik dari cd atau kaset?
Renungan ini adalah untuk memulihkan dan
menambahbaik lagi pendidikan muzik sekolah Tamil di Negara kita. Adakah selama
ini kita sebagai pendidik salah memimpin ‘misslead’ ataupun kita tidak sedar
langsung tentang kepentingan pendidikan muzik.
No comments:
Post a Comment