Tarikh :
Tahun :
2
Waktu :
Bilangan Murid :
Mata pelajaran : Pendidikan Muzik
Bidang :
Nyanyian dan gerakan
Tajuk :
Menyanyi gembira
Pengetahuan sedia ada: Murid-murid
pernah menyanyi beberapa lagu yang lain.
Kemahiran : 1.10 Mennyanyi dengan terkawal dan teratur
Objektif :
Di akhir pelajaran ini murid-murid dapat:
i.
Menyanyi dengan
pic, tempo dan sebuatn yang betul.
ii.
Menyanyi secara seragam dalam kumpulan.
iii.
Menepuk peha dan
memetik jari mengikut irama dan detik lagu.
Konsep muzik : Irama dan detik
Penerapan nilai : Berkerjasama dan disiplin
Penggabungjalinan : Bahasa Melayu, Pendidikan Moral
ABM :
Kibod, carta lagu dengan notasi lidi, kad imbasan.
Langkah
Dan Anggaran Masa
|
Isi
pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran (Guru)
|
Aktiviti
Pembelajaran (Murid)
|
ABM
|
Set
Induksi
(
5 minit)
|
Memperkenalkan
pic rendah dan tinggi melalui latihan solfa dalam bentuk la,la,la.
|
i.
Guru memperkenalkan pic rendah dan
tinggi melalui latihan solfa dalam bentuk la,la,la.
ii.
Guru memainkan memainkan tangganada C
Major dalam kibod sambil menyebut la,la,la.
iii.
Mengarah murid-murid menyebut mengikut
guru.
iv.
Mengarah murid-murid supaya bangun
perlahan-lahan apabila guru memainkan tangganada menaik C Major dan duduk
perlahan-lahan apabila guru memainkan tangganada menurun C Major. Setelah
murid dapat, guru memperkenalkan pic rendah sambil menekan not C bawah dan
pic tinggi dengan menekan not C atas di kibod.
v.
Setelah aktiviti diatas selesai guru
memperkenalkan tajuk lagu yang akan dipelajari. Iaitu ‘Menyanyi gembira’ dan
mulakan pelajaran.
|
i.
Murid-murid mendengar dan memerhati
cara guru buat
ii.
Murid membuat aktiviti yang diarahkan
oleh guru. Iaitu bangun perlahan apabila guru memainkan tangganada C Major
menaik dan duduk perlahan apabila guru memainkan tangganada C Major menurun.
|
Kibod
|
Langkah
1
(5
minit)
|
Membaca
senikata lagu ‘Menyanyi gembira’
|
i.
Guru melekatkan carta lagu dengan
notasi lidi ‘Menyanyi gembira’
ii.
Guru membacakan senikata
lagubaris demi baris.
iii.
Mengarah murid mengikut guru
membaca.
iv.
Mengarah murid membaca sendiri
senikata lagu.
|
i.
Murid mendengar dan memerhati guru
membaca senikata lagu
ii.
Murid membaca senikata lagu
mengikut guru.
iii.
Murid membaca senikata lagu dengan
sendiri.
|
Carta
lagu
|
Langkah
2
(15
minit)
|
Nyanyian
lagu ‘Menyanyi gembira’ secara kelas tanpa iringan
|
i.
Guru menyanyikan lagu baris demi
baris.
ii.
Mengarah murid supaya menyanyi
mengikut guru.
iii.
Mengarah murid menyanyi sendiri.
iv.
Membetulkan kesalahan murid.
|
i.
Murid mendengar cara guru
menyanyikan lagu tanpa iringan
muzik.
ii.
Murid menyanyi mengikut guru.
iii.
Murid menyanyi dengan sendiri.
iv.
Murid membetulkan kesalahan mereka
dalam nyanyian.
|
Carta
lagu
|
Langkah
3
5
minit
|
Nyanyi
lagu ‘Menyanyi gembira’ dengan iringan muzik secara kelas dan kumpulan
|
i.
Guru menyanyikan lagu dengan
iringan muzik.
ii.
Mengarah murid supaya menyanyi
bersama.
iii.
Guru membetulkan kesalahan
murid
dalam nyanyian.
iv.
Guru mengarah murid menyanyi
dalam kumpulan.
|
i.
Murid mendengar dan memerhati cara
guru menyanyi lagu dengan iringan
muzik.
ii.
Murid menyanyi bersama guru.
iii.
Murid membetulkan kesalahan
mereka.
iv.
Murid menyanyi dalam kumpulan.
|
Carta
lagu
Kibod
|
Langkah
4
8
minit
|
Konsep
muzik irama dan detik lagu.
Menepuk
peha dan memetik jari secara kelas dan kumpulan.
|
i.
Guru membahagikan murid dalam
dua kumpulan.
ii.
Guru menunjukkan cara menepuk
Peha mengikut irama lagu dan
memetik jari mengikut detik lagu.
iii.
Mengarah murid membuat aktiviti
Ini mengikut kumpulan. Iaitu:
Kumpulan
1= menepuk peha mengikut irama lagu.
h ♫ ♫ ⎪♩♩⎪
♫ ♫
⎪
‖
Kumpulan
2= memetik jari mengikut detik lagu
h ♩♩⎪ ♩♩⎪ ♩♩ ⎪♩♩⎪♩♩‖
|
i.
Murid berada dalam kumpulan
masing-masing.
ii.
Murid mendengar penerangan guru.
iii.
Murid membuat aktiviti yang
diarahkan oleh guru.
|
Carta
lagu
Kad
imbasan
kibod
|
Penutup
2
minit
|
Menyanyi
sambil menepuk mengikut detik secara kelas.
|
i.
Guru menunjukkan cara menepuk
mengikut detik.
ii.
Mengarah murid supaya menyanyi
sambil bertepuk tangan mengikut
detik lagu dan bersurai.
|
i.
Murid mendengar penerangan guru.
ii.
Murid menyanyi sambil bertepuk
tangan mengikut detik lagu.
|
Kibod
Carta
lagu
|
No comments:
Post a Comment