Pertandingan Pancaragam
Pertandingan Pancaragam yang
diadakan setiap tahun di Malaysia telah memberi galakan yang positif dalam perkembangan muzikal di
sekolah-sekolah. Banyak sekolah, khasnya sekolah menengah mengambil bahagian dalam pertandingan
tersebut. Ini menunjukkan bahawa pihak
sekolah, pelajar dan ibubapa menyedari kepentingan dan kekuatan muzik.
Kebanyakan ‘repertoire’ yang
dipersembahkan dalam pertandingan tersebut ialah muzik barat yang khasnya digubah
untuk pancaragam dan lagu-lagu popular dari barat. Dalam setiap pertandingan
tersebut hanya sebuah lagu tempatan yang bercorak patriotik sahaja dapat
didengarkan kerana setiap kumpulan wajib bermain lagu patriotik tempatan.
Walaupun terdapat banyak gubahan lagu-lagu tempatan, lazimnya
jurulatih-jurulatih pancaragam memilih lagu-lagu barat. Terdapat beberapa
faktor yang menyebabkan keadaan tersebut.
Jurulatih
Pancaragam
Kebanyakan jurulatih pancaragam sekolah terdiri
daripada jurulatih luar yang tidak melalui latihan perguruan muzik bercorak
tempatan. Mereka mahir dalam aspek muzikal seperti teknik permainan alatan
pancaragam, teori-teori muzik dan kepimpinan dalam sesuatu kumpulan pancaragam.
Tetapi, pendedahan dan penghayatan mereka dalam
muzik tempatan sangat kurang. Manakala guru-guru muzik yang melalui
latihan perguruan mempunyai kemahiran dan pendedahan muzik tempatan yang cukup
serta menyedari identiti budaya muzik tempatan.
Lebih-lebih lagi jurulatih-jurulatih ini pula tidak berani mencuba sesuatu
‘repertoire’ baru, iaitu lagu-lagu tempatan.
Kecenderungan
terhadap muzik Barat
Oleh
kerana pendidikan muzik di negara kita telah dirancang dan disusun berdasarkan
model program muzik Eropah yang hanya fokuskan kepada teori, harmoni dan
sejarah muzik klasikal barat, (Zaharul,2009) kecenderungan terhadap muzik barat
amat ketara dalam kalangan guru-guru, ibubapa dan juga masyarakat. Ini
menyebabkan muzik tempatan yang mengandungi identiti tempatan tidak dapat
diperkembangkan di sekolah. Malah pihak sekolah pula menggalakkan kumpulan
pancaragam memilih lagu-lagu barat untuk latihan.
Pengaruh media
Media
elektronik mempengaruhi masyarakat kini dengan adanya alat-alat komunikasi yang
canggih. Kebanyakan media memaparkan budaya muzik barat daripada budaya
tempatan. Pendedahan ini secara tidak langsung mempengaruhi kumpulan-kumpulan
pancaragam. Visual yang dipersembahkan seperti ‘colour guide’ ialah pengaruh daripada
pancaragam barat. Walaupun terdapat sedikit pengubahsuaian dalam persembahan
visual tetapi tidak cukup memperlihatkan identity budaya tempatan jika
dibandingkan dengan identity barat.
Kekurangan bahan
Terdapat
banyak lagu-lagu patriotik tempatan yang berentak ‘march’. Tetapi lagu-lagu
tersebut masih dalam bentuk melodi dan kurang digubah semula untuk dimainkan
oleh pancaragam. Malah gubahan lagu-lagu tempatan untuk ‘marching band’ kurang
di pasaran berbanding lagu-lagu barat yang banyak dan senang didapati dalam
pasaran. Gubahan semula lagu-lagu tempatan untuk pancaragam tidak dibukukan dan
kurang. Ini adalah salah satu faktor yang menyebabkan kurangnya identity budaya
tempatan dalam pertandingan pancaragam.
Pemimpin dalam kumpulan pancaragam
atau sesuatu program muzik merujuk kepada guru yang bertanggungjawab melatih
dan menjaga sesuatu kumpulan muzik instrumental. Tugas pemimpin sangat penting
dalam sesuatu program muzik. Oleh itu guru yang menjadi pemimpin kumpulan
instrumental patut mempunyai nilai-nilai seperti berwawasan, berfikiran
terbuka, sanggup berkongsi kuasa, menjaga tingkahlaku serta kebajikan pelajar.
Pemimpin muzik yang baik ialah
pemimpin yang menjadi ‘role model’ kepada pelajar. Jadi pemimpin muzik patut
ada pengetahuan yang baik dalam permainan alat muzik. Iaitu pemimpin itu
sendiri adalah pemuzik yang mahir bermain alat muzik. Dengan itu pemimpin dapat
menunjuk cara bermain yang betul kepada pelajar-pelajarnya. Disamping itu
pemimpin juga dapat mempermudahkan kaedah atau teknik bermain alat muzik.
Selain itu, pemimpin harus mempunyai
tingkahlau yang baik seperti menepati masa, menepati jadual latihan, mengikut
etika persembahan dan berdisiplin dalam sesi latihan dan persembahan. Pemimpin
juga mestilah tegas semasa sesi latihan supaya pelajar dapat mempelajari dan
membuat persembahan yang baik.
Pemimpin muzik mempunyai
tanggungjawab yang lebih berat dalam menjaga kebajikan pelajar. Jadi, pemimpin
harus tahu akan setiap pelajar dengan baik dan peka terhadap masalah yang
dihadapi oleh ahli-ahli kumpulan instrumental. Pemimpin juga patut tahu serba
sedikit tentang latarbelakang pelajar supaya dapat menyelesaikan masalah
pelajar dengan mudah.
Pemimpin harus mempunyai sikap
terbuka dan apresiasi yang tinggi serta tahu tentang semua jenis genre muzik
seperti muzik klasikal, etnik, pop dan muzik dunia. Pemahaman dan penghayatan
muzik tersebut dapat membantu dalam
pengajaran sesuatu karya muzik baru yang akan dipersembahkan. Pemimpin juga
harus peka terhadap perkembangan muzik semasa supaya tidak ketinggalan dalam
arus muzik zaman moden ini.
Pemimpin harus mempunyai sikap bekerjasama
yang baik dengan guru-guru, pentadbir, ahli-ahli muzik dan semua orang yang
terlibat dalam program muzik contohnya dalam menentukan masa untuk latihan. Ia
dapat membantu dalam menjayakan sesuatu kumpulan instrumental. Selain itu,
pemimpin mesti sanggup berkongsi kuasa dengan guru-guru atau
jurulatih-jurulatih luar yang ditugaskan untuk melatih kumpulan
instrumentalnya.
Pendidik muzik baru harus
mempelajari dan mempunyai pengetahuan tentang semua aspek sejarah muzik, teori
dan analisis, komposisi, teknik-teknik latihan dan perkembangan kurikulum muzik
semasa. Kesemua aspek tersebut sangat penting untuk seorang pendidik muzik
menjadi sempurna dan berkebolehan dalam pengajaran dan pembelajaran muzik
instrumental di sekolah.
Kekurangan aspek-aspek tersebut
dalam kalangan pendidik muzik menyebabkan pengajaran dan pembelajaran muzik
tidak berjaya dan tidak tercapai dalam
kelas. Malah, kekurangan tersebut menyebabkan guru muzik tidak lengkap dan
tidak menepati keperluan muzikal yang dikehendaki.
Pengetahuan aspek sejarah muzikal
penting dalam menjadikan seorang pendidik muzik menghayati sesuatu karya dari
segi latarbelakang karya itu dicipta, stail muzik sezaman dan budaya muzik
sesuatu zaman tersebut.
Bentuk dan analisis muzik penting untuk
mengetahui serta memahami ayat-ayat muzik seperti frasa, permulaan, kadens,
pergerakan harmoni dalam sesuatu karya muzik. Ia juga penting dalam
mempersembahkan karya tersebut mengikut ‘mood’ tertentu. Ini membantu untuk
membentuk gambaran yang baik tentang karya tersebut.
Secara langsung, pengetahuan ini memudahkan
guru dalam pengajaran bermain alat muzik mengikut skor dengan memperdengarkan
tonality, timbre dan personality sesuatu karya. Selain itu, guru muzik juga
perlu mempelajari dan mengetahui aspek komposisi supaya mempermudahkan untuk
senang bermain, Seterusnya, pengetahuan komposisi membantu guru menggubah
sendiri dan membuat gubahan semula untuk keperluan pelajar.
Tambahan pula, teknik-teknik latihan
muzik merupakan satu kemestian untuk pendidik muzik. Tanpa teknik yang betul
tidak akan keluar bunyi atau muzik yang dikehendaki. Oleh yang demikian,
seorang pendidikan muzik mesti mempelajari kemahiran bermain alat muzik atau
sekuarang-kurangnya tahu akan cara bermain dengan teknik yang betul untuk
melatih pelajar-pelajarnya.
Pendidikan atau kurikulum muaik
berkembang dari masa ke semasa. Oleh itu, pendidik muzik patut mempelajari
setiap perkembangan kurikulum muzik semasa. Dalam erti kata lain seseorang
pendidik muzik perlu ‘up to date’ dengan pengetahuan kurikulum muzik dan
perkembangan muzik semasa supaya tugas yang diamanahkan dapat dijalankan dengan
baik dan sempurna. Aspek ini boleh diperolehi dengan pembacaan yang luas supaya
dapat mencapai objektif, tujuan dan kemahiran dalam pendidikan muzik.
Pendidik muzik di sekolah kurang
menyerlah dalam melatih ‘wind orchestra’ jika dibandingkan dengan jurulatih
luar kerana beberapa faktor.
Guru di sekolah terpaksa menurut
keperluan sesebuah sekolah dengan mengajar matapelajaran lain selain daripada
matapelajaran muzik. Muzik ialah subjek yang memerlukan penglibatan dan tumpuan
secara berterusan daripada subjek-subjek lain. Oleh yang demikian, masa
berjumpa dengan ahli-ahli orkestra adalah terhad. Lebih-lebih lagi guru
dibebankan dengan kerja-kerja selain daripada opsyen atau major mereka.
Contohnya guru opsyen atau major dalam muzik mengajar sejarah, geografi, bahasa
Melayu dan sebagainya. Jurulatih luar pula tiada beban kerja lain atau mengajar
matapelajaran lain seperti guru di sekolah. Mereka adalah guru muzik sepenuh
masa. Manakala, guru-guru di sekolah mengajar muzik seolah-olah seperti kerja
sampingan atau ‘part time’! Mereka berpeluang berjumpa dengan ahli-ahli
orchestra lebih kerap atau lebih lama berbanding guru di sekolah.
Pihak pentadbir sekolah memainkan
peranan penting dalam situasi ini. Pentadbir sekolah lebih mementingkan
pencapaian akademik semata-mata. Oleh yang demikian, pemilihan ahli-ahli
orkestra adalah terhad kepada pelajar tingkatan dua dan tingkatan empat sahaja.
Pelajar-pelajar lain yang berkebolehan bermain alat muzik di tingkatan tiga dan
lima dilarang oleh sesetengah pentadbir kerana mereka dalam kelas peperiksaan.
Faktor ini menyumbangkan kepada kualiti muzik dalam ensembel wind orkestra.
Sikap dan minat sesetengah guru pun
mempengaruhi dalam pencapaian orkestra. Sikap tidak bersungguh-sungguh dalam
aktiviti latihan menjadi faktor kelemahan sesebuah orkestra sekolah. Kebanyakan
guru beranggapan bahawa sekadar mengambil bahagian dalam pertandingan sudah pun
memadai kerana lebih mementingkan kehendak-kehendak persendirian. Manakala,
jurulatih luar pula berutngkus lumus melatih pelajar kerana itulah mata
pencarian mereka.
Adakalanya guru-guru yang lebih
minat dalam orkestra diketepikan atau kurang diberi galakan oleh pihak pentadbir kerana beranggap
jurulatih luar lebih berkaliber dan berkebolehan dalam melatih pelajar orkestra. Kadang-kadang pihak pentadbir
membuat keputusan yang tidak betul dalam pembahagian tugas ko-kurikulum.
Guru-guru yang berminat dalam muzik tidak diberi tugas untuk menjaga kumpulan
orkestra. Tugas tersebut diberi kepada seorang guru yang tidak berminat dan
tidak mengambil peduli langsung tentang orkestra.
Malah, ada segilintir guru muzik
tidak dapat bekerjasama dengan jurulatih dan berkongsi kuasa. Mereka sanggup
menyingkirkan jurulatih luar semata-mata henadak menunjuk-nunjuk kerana sudah
memerolehi ijazah dalam muzik. Sikap sebegini tidak patut ada pada seorang guru
yang inginkan pelajar-pelajar orkestra sekolah mendapat ilmu dengan jayanya.
Kesimpulannya, jurulatih luar dapat
melatih orkestra dengan sempurna kerana mereka menghabiskan masa (contact time ) yang banyak dengan
pelajar-pelajar dan masa kerja tidak diganggu oleh tugas-tugas dan subjek-subjek
lain seperti guru-guru di sekolah.
Ariputhiran Narayanan
Casino de Spa and Dining | Dr.MCD
ReplyDelete› 파주 출장샵 en › restaurants 아산 출장샵 › chipotle › en › restaurants 보령 출장안마 › chipotle Chipotle 강릉 출장샵 Chipotle. Chipotle-style Habanero salsa. Chipotle-style Habanero salsa. Chipotle-style 목포 출장샵 Habanero salsa. Chipotle-style Habanero salsa.