Wednesday, September 26, 2012

ULASAN JURNAL


ULASAN  JURNAL
Oleh   Ariputhiran A/L Narayanan
            Jurnal yang bertajuk “Local” musics in Canadian and United States music education:Current curricular limitations and future possibilities,  ditulis oleh  Profesor Madya J.Scott Goble. Beliau ialah seorang profesor pendidikan muzik di Universiti British Columbia, Vancouver, Canada. Jurnal ini membincangkan   muzik ‘Tempatan’ dalam pendidikan muzik dan pembatasan kurikulum muzik semasa serta  pilihan  masa depan di  Kanada dan Amerika Syarikat.
            Menurut J.Scott Goble,  masyarakat yang hidup dalam era perkembangan industri kini berpeluang  mendengar dan menghayati muzik sebagai hiburan melalui media massa kini. Manakala bagi masyarakat ‘tempatan’di Kanada dan Amerika Syarikat, bentuk muzik tertentu merupakan budaya dan satu kemestian dalam kehidupan mereka.  Polisi pendidikan muzik di Amerika Syarikat (1994) dan British Columbia, Kanada (1997) telah memberi peluang  untuk belajar tentang amalan muzik masyarakat tempatan atau masyarakat asli di negara-negara tersebut.Pengubahsuaian kurikulum pendidikan muzik di negara tersebut telah memberi peluang kepada pelajar-pelajarnya mengembangkan skop pengetahun dan memahami kepelbagaian muzik tempatan serta muzik dunia.
            Isu  tersebut sangat sesuai dengan negara kita yang mempunyai pelbagai kaum. Dimana,  dari dulu lagi pendidikan muzik di negara kita telah dirancang dan disusun berdasarkan model program muzik Eropah yang hanya fokuskan kepada teori, harmoni dan sejarah muzik klasikal barat. Berdasarkan program tersebut pelajar-pelajar di negara kita bermain alat perkusi, alat tiupan dan alat talian barat serta menyertai kelab pancaragam, orkestra dan nyanyian koir barat dalam aktiviti-aktiviti ko-kurikulum di sekolah. Keadaan ini menyebabkan sistem muzik selain daripada muzik barat dipandang rendah dan dinggap tidak penting oleh golongan pendidik, termasuk warisan muzik mereka sendiri.
Tetapi kedaan ini tidaklah berterusan kerana golongan pendidik telah sedar tentang kepentingan warisan muzik tempatan di negara kita yang kaya dengan pelbagai budaya  (multicultural). Kesedaran ini telah mengorak langkah untuk mengubahsuai kurikulum pendidikan muzik negara kita, dengan memberi  kepentingan kepada Muzik Tradisional dan Muzik Pelbagai Budaya Tempatan dalam kurikulum sekolah  menengah. Iaitu,



            Sukatan pendidikan muzik sekolah menengah (2003) menyatakan, “2.3 PENGALAMAN ENSEMBEL MUZIK TRADISIONAL, ( 7 ) Pilihan sekolah seperti Ensembel Caklempong, Ensembel Gong Sabah/Sarawak, Orkestra Cina, Ensembel Muzik India dan ensembel muzik tempatan yang tiada kaitan dengan pemujaan”.
            Walaupun diberi keutamaan dalam kurilulum pendidikan , sejauhmanakah matlamat kurikulum tersebut tercapai?  Masih terdapat rakyat di negara kita yang belum mengenal dan faham pun tentang seni dan budaya etnik lain. Terdapat kekangan-kekangan tertentu untuk melaksanakan kehendak kurikulum yang tersebut di atas. Terutamanya, guru-guru muzik di sekolah tidak cukup dengan bahan-bahan rujukan dan kurang berpengetahuan dan kemahiran dalam mengajar alat-alat muzik tradisional selain daripada gamelan, caklempong dan kompang.
Pengubahsuaian sukatan tersebut hanya terhad untuk sekolah menengah sahaja. Ia patut bermula dari sekolah rendah supaya generasi akan datang dapat  mengembangkan skop pengetahun dan memahami kepelbagaian muzik tempatan serta muzik dunia. Ini kerana muzik merupakan satu media tanpa perbualan yang senang diterima oleh semua masyarakat dan dapat merentasi sempadan tanpa mengira kaum, bahasa dan budaya.
Jadi, pengetahuan dan pengalaman tentang muzik pelbagai budaya harus diperkembangkan lagi untuk memahami dan mempelajari budaya etnik lain di Malaysia. Lebih-lebih lagi kekangan dalam pemahaman setiap budaya ini hanya dapat diatasi melalui pemahaman dan penghayatan seni dan muzik setiap kaum di negara kita.

            Dengan menyedari hakikat ini, kini banyak kajian, literatur, projek dan usaha dibuat untuk mengisi kekosongan yang telah wujud dalam pendidikan muzik di negara kita. Fakulti Muzik dan Persembahan Universiti Pendidikan Sultan Idris telah  mengorak langkah untuk merealisasikan objektif kurikulum tersebut. Universiti-universiti tempatan lain harus mencontohi UPSI.
           


1 comment: